Avontuurlijk midden Laos - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu Avontuurlijk midden Laos - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu

Avontuurlijk midden Laos

Blijf op de hoogte en volg Jelle & Janette

18 Oktober 2019 | Laos, Khwaeng_Savannakhet

Het is even stil geweest maar hier volgt weer een een update van ons uit Laos. En boy wat hebben we weer avontuur beleefd. De snelle samenvatting:

- donkere grot van 7 km door met boot, inclusief stroomversnellingen

- feesten in Laos

- ziekenhuis bezoek

- openbaar vervoer avontuur

- heel veel watervallen

- Bonje met Avis

Voor alle ins en outs moet je maar rustig doorlezen. We kwamen aan in Konglor en ons Guesthouse leek niet echt van onze komst te weten, we kregen een kamer en dat was echt best een mooi plekje met een comfy bed. Onze bagage was op het dak toch wat nat geworden dus we hebben eerst alles dat vochtig was uitgehangen.

In de ochtend liepen we naar de grot. Dit is een middle of nowhere plaatsje met houten hutjes op palen tussen de rijstvelden. Veel gebeurde er niet, maar het is er prachtig. We kochten kaartjes, liepen naar het boothuis en kregen een roeier toegewezen. Reddingsvest om, hoofdlamp aan en op naar de grot. De overstap van de eerste naar de tweede boot zorgde voor een uitglijder en ik lag in de modder en mijn arm had een krak geluid gemaakt. Pijnlijk, maar vingers bewogen en dus door. Mijn knie knakte ook nog ergens en sindsdien is die best okay alleen diepe buigingen zijn nog niet fijn. De grot was fantastisch! Zo groot en donker en allemaal andere ruimtes. We mochten er even uit en kwamen in een van de kamers terecht die wel verlicht was. Bijzonder om te zien. Daarna de boot weer in. Dit was aan de andere kant zodat onze bootman de boot stroomopwaarts door de stroomversnelling kon krijgen. Aan het einde van de grot moesten we ook weer even uit de boot omdat er daar weer een stroomversnelling was. Eenmaal op de kant bekeken we de fietsenverhuur en kwamen we de toeristen uit de bus tegen. Twee Vietnamezen en twee Oostenrijkers, zij hadden elkaar jaren geleden ontmoet en sindsdien reisden ze elke zomer samen in Azië. We wisselden nummers uit om te kijken of we gezamelijk privé vervoer zouden kunnen regelen. Zoals in het vorige blog wellicht al duidelijk was...het is geen makkelijke plaats om er te komen en om te vertrekken zijn er 3 opties:

Privé vervoer

Tuktuk naar Thakhek (duurt 3-4 uur)

Tuktuk naar klein plaatsje en dan hopen dat er een lokale bus rijdt die naar Takhek gaat.

Toen hebben we even wat gedronken en zijn we op de fiets de vallei in gegaan. Het zijn allemaal rode zandwegen en het is er vooral heel erg arm. Toen weer terug met de boot door de grot. Ditmaal mochten we tijdens de stroomversnellingen blijven zitten. Super tof!

We zouden hier nog een dag blijven maar eigenlijk is er weinig te doen behalve een pittige hike over de grot heen. Mijn elleboog had inmiddels geen beweging meer en deed vooral pijn en Jelle vond het vooral erg heet voor een pittige hike. En dus gingen we mee in het plan van de vier toeristen...een privé bus naar Savannakhet de dag erna.

Om 9 uur was de bus er om ons op te halen. Helaas was deze stuk en na een uur wachten kwam er een nog chiquere bus en konden we de weg vervolgen. Eenmaal in Savannakhet ingecheckt en toen met Tuktuk naar het ziekenhuis omdat we beide twijfels hadden of er toch niet een breuk ergens zat. De medewerker van het hotel was even aan het praten met onze Tuktuk chauffeur en toen we bij het ziekenhuis waren, ging de man mee naar binnen en zorgde dat ik meteen gezien werd door een arts. Toen betalen voor de rontgen foto (7 euro) en foto maken in een hele oude kamer. Met foto’s terug naar de arts en gelukkig was er geen breuk zichtbaar. Ze schreef medicatie en een mitella voor en gaf aan dat het met een week tot 10 dagen echt beter moest gaan en dat ik anders terug moest naar een arts. Een uur later en in totaal 17 euro armer stonden we weer buiten.

We zijn die avond op een avondmarkt gaan eten en hier hadden ze een wokgerecht met stokjes zoals we kenden uit China...score! Jelle werd extra blij want hij scoorde ook nog een pannenkoek met brownie. Toen de andere avondmarkt op want het is feest in Laos. Het is het einde van het regenseizoen en dus worden er mooie kransen met kaarsjes op het water gelegd en is er overal iets te doen. Ook hier kwamen we de andere toeristen tegen en dus zaten we lekker met z’n zessen met een zakje meelwormen en insecten als snack en een drankje naar optredens te luisteren.

De dag erna zouden we eigenlijk door naar het zuiden maar we besloten even rust te pakken. In de familie is er binnenkort iemand jarig en dus moesten we een pakketje opsturen. In Laos is alles goedkoop, post niet dus dat was wel een heel avontuur. Maar het is gelukt, hopelijk komt het pakketje ook aan. Daarna nog wat rondgekeken in het stadje en lekker op tijd gaan slapen want de dag erna gingen we naar Pakse met de lokale bus.

De vier toeristen gingen wel weer met privé vervoer en we konden mee voor 50 dollar...maar voor nog geen 10 euro hebben we de lokale bus gepakt. Een bus uit de jaren 70...geen airco en de meeste stoelen waren al bezet gehouden met plastic tasjes en dus namen we achterin plaats. De reis verliep best voorspoedig en in Pakse was weinig te doen. Wel een heel goed restaurant. Verder is het er mwah. De volgende ochtend gingen we bij Avis onze huurauto halen maar:

- boeking was kwijt

- boeking was gevonden maar niet betaald

- kopie voor en achterkant creditcard was vereist en dit vonden wij niet okay.

- betaling gevonden..de auto werd gehaald maar was te vies om bestaande shade te bepalen

- auto werd gewassen

- contact met manager van de manager van de manager omdat pinautomaat het niet deed en onze credit card kopiëren niet okay was

Lang verhaal kort...ruim 2 uur na geplande tijd zaten we in de auto. Inmiddels ligt er een klacht bij Avis internationaal want Laos heeft er geen procedure voor.

Op naar het Bolaven plateau waar we dag 1 vier watervallen hebben gezien. Het is er heel mooi! Omdat het donker was hebben we uiteindelijk in een fancy hotel geslapen met een top ontbijt en de dag erna 3 watervallen bekeken en een rondleiding gehad om een koffieplantage.

En dat brengt ons bij vandaag. Inmiddels zijn we op het eiland Don Khon...super gaaf! Meer van dit volgt later.

• 19 Oktober 2019 - 10:44

Johanna:

wat een avonturen,ik hoop dat het snel beter gaat met je elleboog
    het zijn wederom prachtige foto's die grot met geweldig zijn geweest.
    veel plezier nog

• 24 Oktober 2019 - 07:12

Manon:

Mooie avonturen! Ik loop een beetje achter met lezen, maar ik vind het echt supertof om het te lezen. Hopelijk gaat het snel beter met je elleboog. Xx