Chillen op een eiland - Reisverslag uit Kon Rong (1), Vietnam van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu Chillen op een eiland - Reisverslag uit Kon Rong (1), Vietnam van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu

Chillen op een eiland

Blijf op de hoogte en volg Jelle & Janette

05 November 2019 | Vietnam, Kon Rong (1)

Wat doe je als je je knie wat rust moet gunnen? Dan boek je een top kampeerplek op een eiland. Paar meter lopen naar de zee en omgeven door palmbomen, jungle en gezelligheid. We hadden een slechtere plek kunnen kiezen voor een vakantie tijdens onze reis.

Hier komen was simpel. We stapte om 7 uur in de trein in Phnom Penh. Met trein bedoel ik een enkele wagon waar ook de machinist al in zit. Met vele andere toeristen vertrokken we richting het zuiden. Landschappen wisselden zich af tussen stad, krottenwijk en en echt platteland Cambodja. Net als Laos is dit een prachtig groen land en is het geen straf om naar het afwisselende landschap te kijken. Toen we bij Kampot kwamen hebben we eens goed gekeken of we de bebouwing op de berg konden zien. Ons eerdere plan was hier te gaan wandelen.

Enkele uren later kwamen we aan in Sihanoukville. We waren al gewaarschuwd dat het de stad is waar je vooral zo snel mogelijk doorheen wilt en waar je niet wilt verblijven. Toen we uit de trein kwamen stond de Tuktuk maffia al op ons te wachten. Inmiddels zijn we lang genoeg in Azië om te weten hoe het werkt dus we zochten nog 2 toeristen en zeiden 10 voor ons allen of niet. De prijzen lagen eerst rond de 20/25 dollar. Niet veel later zaten we in de tuktuk voor 10 dollar. Onze camping had een kantoortje op het vaste land, dus via daar regelde we ons boot kaartje en onze reis naar Bangkok.

We moesten nog wel een paar uur wachten op onze boot en dus zijn we eerst een hapje eten. Wie kan raden wat Jelle heeft gegeten mag bij onze terugkomst een keer gezellig bij ons komen eten :).

De reis per boot was bumpy en lang. Onderweg nog een stel gered die was omgegaan met de kano en niet meer verder kon. De aankomst op het eiland was in het donker maar we werden begroet met een kampvuur, vuurwerk en een goede deal met de cocktails. Vanuit ons tentje kijken we uit op de zee en vallen we savonds in slaap met het geluid van de golven en met onweer.

De ochtend na aankomst konden we zien hoe prachtig het hier is. Wat een feest om hier een aantal dagen te rusten. We hebben gezwommen, geslapen, gelezen, spelletjes gespeeld en genoten van het uitzicht. Jelle heeft ook nog een wandeling ondernomen.

Uiteindelijk besloten we hier zelfs een dag langer te blijven maar helaas bleek later dat we toch niet op dinsdag ochtend terug konden met de boot om onze bus naar Bangkok te halen en dus gingen we smiddags al terug om 1 avond in Sihanoukville te slapen.

Dit plaatsje is echt dramatisch. De hele kustlijn wordt aan gebouwd door Chinezen. De wegen zijn kapot, overal modder, afval en brokstukken, chaos en een vieze geur. Gelukkig was ons hostel prachtig. We moesten er nog wel even uit voor wat boodschappen en dat deden we in een grote supermarkt die alleen op de Chinese toerist is gericht. Het was net of we weer in China waren.

Inmiddels zitten we in de bus op weg naar Bangkok en dus tijd voor onze tips voor Cambodja.

- Angkor Wat is een must visit, en neem hier ook echt een paar dagen voor

- Bezoek goede doelen winkels en restaurants. Ze doen hier echt toffe dingen voor de lokale bevolking

- Bezoek de markten, altijd een leuke ervaring maar onderhandel hier niet zo hard als in Vietnam. Cambodjanen zijn een stuk vriendelijker met de prijzen.

- Duik in de geschiedenis van het land en probeer de historie te begrijpen

- Bezoek Be Treed! Onze number 1 spot

- Ga relaxen op een strand dat een hoog bounty island gevoel heeft

- Sla Sihanoukville over als dat lukt qua boot tijden

- Let in Phnom Penh een beetje op, we zijn door zoveel mensen gewaarschuwd voor berovingen dat we niet zo goed weten hoe erg het is maar oppassen is altijd een goed idee.

Azië in z’n geheel is erg tof om doorheen te reizen om veel redenen maar hoofdzakelijk omdat het er erg mooi is, een mix van ontspanning en activiteit biedt en alles voor best okay prijzen. Straks in Australië zullen we flink moeten wennen ;)

• 07 November 2019 - 18:01

Johanna:

misschien heeft Jelle een vier kazen pizza op?

• 08 November 2019 - 20:31

Renske:

Dat zou ook mijn gok zijn ;-)

Prachtige foto’s weer! X

• 10 November 2019 - 11:41

Sierd:

Ik gok op iets vegetarisch. ..