Nog geen 48 uur in Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu Nog geen 48 uur in Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu

Nog geen 48 uur in Yangon

Blijf op de hoogte en volg Jelle & Janette

05 December 2019 | Myanmar, Rangoon

Omdat we Ngapali Beach hadden toegevoegd in onze planning en wel voor 4 nachten...hadden we niet veel tijd voor Yangon. Dit was niet erg want Jelle en ik genieten echt meer van de natuur en de rust dan van de hectiek in een stad. Het busritje vanuit Ngapali was dit keer een dagbus, we wilden echt niet nog een nacht in een stuiterende en slingerende bus zitten. Wegen hier zijn niet heel goed en wagenziekte is voor ons beide echt een dingetje hier en dus waar mogelijk alleen reizen met daglicht.

Om 5:30 had onze toffe hostel manager het ontbijt voor ons klaar staan en de bus was zelfs te vroeg. Aangezien we aan de grens van Radkhine zaten was de provincie grens controle al snel en deze leek met name gericht op de locals. Wij buitenlanders mochten blijven zitten en hoefden alleen even onze paspoorten te laten zien. De locals werden soms op de foto gezet en soms kregen ze vragen. Maar al snel mochten we allemaal mee. Het fijne was dat we elke 2 a 3 uur wel even stopten voor een plaspauze en ook voor maaltijden. Bij de dinner stop bestelde wij fried Rice met een eitje en moesten vervolgens 3000 afrekenen voor ons beide, voor je beeldvorming: 1700 is 1 euro. Wegrestaurants zijn hier heel goedkoop alleen de cola is met ‘900’ aanzienlijk prijziger dan in de winkels. Bij dit soort restaurants is de thee trouwens wel altijd gratis, dat staat standaard op de tafels, de kopjes staan er vaak ook in een bakje water. En ja, die kopjes worden dus zonder te wassen de hele dag zo gebruikt HAha!

Na inchecken hebben we een hapje gegeten op 19th street, de streetfood straat van dit stukje Yangon: we pakte weer stokjes met groente en tofu en een hele aubergine en dit werd voor ons op de barbecue weer lekker klaar gemaakt.

De ochtend erna zijn we naar DE tempel van Myanmar geweest. Een mega complex met vele kleine en grotere tempels. Iedereen uit Myanmar hoopt ooit in z’n leven deze tempel te bezoeken en je ziet dan ook echt veel locals. Daarna zijn we lekker een hapje gaan eten bij een westers tentje waar we ook bagels kochten voor in het vliegtuig. Toen op naar het park en de boardwalk en vervolgens door de verschillende wijken terug naar ons hostel gelopen.

Aangezien we morgen naar Australië vliegen nog even een laatste bagage check en alles goed inpakken. De border security is best streng en we willen dus niet iets in onze tassen hebben dat niet mag.

Na het laatste ontbijt met de taxi naar het vliegveld. Dit was qua geplande tijd toch wat krapper dan verwacht dus we konden vrijwel gelijk boarden. Op naar Australië maar met een stop in Singapore.

Dit maakt een einde aan ons avontuur in Myanmar en Azië. Myanmar is een fantastische mooi land. Ja, er zijn conflicten en ja, er zijn in sommige delen veiligheidsrisico’s. We hebben geen moment ons onveilig gevoeld, ook niet toen we in de verte schoten hoorden. We hebben vooral bijzondere mensen ontmoet die met liefde alles met je delen. We hebben mensen ontmoet die ons achterna zijn gelopen omdat we ze te veel geld hadden gegeven. We maakte mee dat een telefoon van iemand uit de tas was gevallen en deze afgeleverd was bij het hostel nog voor wij terug waren van het strand. Daarnaast is het ook een super mooi en divers land. Voor ons beide wel een favoriet land tot nu toe. Azië zullen we de komende maanden missen om veel redenen, maar met name vanwege de altijd vriendelijke mensen.