The top end - Reisverslag uit Darwin, Australië van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu The top end - Reisverslag uit Darwin, Australië van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu

The top end

Blijf op de hoogte en volg Jelle & Janette

11 December 2019 | Australië, Darwin

Warm, heel warm en vooral heel vroeg. Om 5 uur zaten we op Darwin airport en om 8 uur konden we onze auto ophalen. Daarna door naar de grote supermarkt voor boodschappen want we moeten na maanden ineens weer voor ons eigen eten zorgen. Ontbijt staat niet klaar en er wordt niet voor ons gekookt. Hoewel het hier duurder is dan Azië viel de prijs ons best nog wel mee.

Onze eerste camping lag niet ver buiten Darwin, we waren wat moe en dus besloten we het die eerste dag nog even rustig aan te doen. We hebben een info centre bezocht, lekker gezwommen en bij Ferdinand de grote krokodil gekeken. Tijdens het koken werden verrast door tientallen wallabies, we zijn echt in Australië!

De tweede dag zijn we echt Kakadu in gegaan. Een schitterend park wat toebehoort aan verschillende aboriginal stammen. We zijn eerst bij en info centre geweest om te vragen wat er open is en wat niet. Daarna naar Ubirr geweest voor oude kunst en een schitterend uitzicht. Een klein stukje terug ligt Cahills crossing wat we daarna hebben bezocht in de hoop krokodillen te zien. Helaas kwamen deze pas veel later weer hier volgens de locals en dus op naar de camping. We kamperen hier in een seizoen dat pre-monsoon heet en het is hier dus bloedje heet en alle locals denken dat we wappie zijn...bij de camping mochten we onze tent gratis neergooien want er was toch niemand. In de huisjes verbleven wel mensen maar wij mochten dus ook gewoon lekker zwemmen en van de faciliteiten gebruik maken zoals de rest. Het fijne is dat er hier een camp kitchen was dus we hadden geroosterd brood, makkelijk koken en een picknicktafel. We besloten hier ook twee nachten te blijven en de tweede dag hebben we de boardwalk gelopen, ook hier geen krokodillen, en het aboriginal culture centre bezocht. Erg interessant en bijzonder om de verhalen te lezen en te ontdekken hoe de cultuur echt verbonden is met het land. Savonds hebben we een boottocht gedaan en heeeeel veel krokodillen gezien en bijzondere vogels.

De ochtend erna zijn we nog bij een andere bijzondere plek voor de aboriginals geweest waar we ook weer kunst zagen en mooie uitzichten. Toen op naar onze volgende stop en dat was in Adelaide river op weg naar en ander park. Ook hier hadden we weer een uitgebreide camp kitchen en een relaxt zwembad.

Lichtfield is het andere Park in de buurt van Darwin waar we van alles hebben bekeken van mega termieten hopen tot watervallen. Qua natuur is het net anders dan bij Kakadu maar het is zeker de moeite waard om te bezoeken.

Kamperen in deze omgeving is wel wat warm en een nacht hadden we ook een monsoon over onze tent heen. We lagen letterlijk op een waterbed maar alles bleef droog! De laatste dag was het weer erg wisselvallig en besloten we toch in een cabin te slapen. We konden daarom onze tassen al inpakken wat ook wel makkelijk was voor het inleveren van onze auto om 8 uur sochtends. Helaas bleek alleen sochtends bij het opstaan dat onze vlucht flink vertraagd was tot wel 17:35.

Darwin was top, bloedheet maar schitterend!