Level 2 naar level 4 - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu Level 2 naar level 4 - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu

Level 2 naar level 4

Blijf op de hoogte en volg Jelle & Janette

24 Maart 2020 | Nieuw Zeeland, Picton

We stonden vroeg op omdat we om 7:45 bij de boot moesten zijn...en eigenlijk nog wat eerder omdat in theorie iedereen werd gecontroleerd op aankomst datum in Nieuw-Zeeland. Iedereen na een bepaalde datum in maart moest 2 weken lang in zelfisolatie en mocht hierbij ook niet rondreizen en dus zeker ook geen boot op. De verhalen van toeristen die dit genegeerd hebben zijn er volop, zoals een piloot die in plaats van een Scenic flight toeristen die dit hadden genegeerd rechtstreeks naar de politie vloog. Nieuw Zeeland is streng.

Eenmaal bij de boot de spullen gepakt voor op de boot en even ontbeten. We hadden het veel drukker verwacht maar het was super rustig aan boord. Iedereen hield zich aan de social distancing dus iedereen zat met voldoende afstand van andere mensen. Dit kon omdat de boot het maximum aantal aan boord flink naar beneden had gedaan om dit mogelijk te maken. De overtocht verliep verder rustig en we kwamen aan in heel zonnig Picton.

Ons plan was richting Kaikoura maar het was zo mooi weer...daar moesten we toch van genieten? En dus gingen we terug naar onze vertrouwde camping in Picton. Jelle deed een poging om het zwembad in te komen. De zon was heet, maar het water was heel koud en dus zijn we lekker op ons kleed gaan liggen en hebben we genoten van de zon. We vonden het zelfs zo’n lekker plekje dat we besloten nog een nacht te blijven.

De volgende dag hebben we via de bossen naar het stadje gewandeld. We hadden de eerste keer in Picton een broodje gehaald bij de bakker en een geiten brie die alleen hier te krijgen is en dat was echt super lekker...en dat was ons lunch plan. We struinde de winkelstraat in waar het rustig was. We kochten een puzzelboek en ontmoetten nog een gestrande Nederlander en spraken met locals die te doen hadden met ons en vertelde dat het echt goed zou komen...en we ontmoette een man met een sjaal om zijn gezicht die van alles riep met een heftig accent...die we niet konden verstaan.

Jelle stelde voor laten we een thee en warme choco afhalen voor onze lunch..en toen zei hij...laten we even zitten het is hier rustig genoeg en dan kan je een heel potje thee krijgen. En so we did.

Jelle had een grote kop warme choco met marshmallows en een chocolaatje. Ik een grote pot groene thee en Jelle mocht mijn chocolaatje. Genieten! Maar ook zeiden we tegen elkaar..dit zal binnenkort wel over zijn...

De engelse PM hield op dat moment ook een toespraak en het land ging per direct naar level 3 en met 48 uur naar level 4 en dat betekent een complete lockdown.

Shit! Dit was het moment waar ik bang voor was en waarvan Jelle dacht dat het niet zo’n vaart liep. We belde meteen de camper verhuur of we de dag erna de camper al zouden kunnen ophalen. Dat was allemaal wat onzeker maar na de uitleg dat we anders dakloos zouden zijn, was het akkoord. Bij level 3 en 4 sluiten de meeste campings en wild kamperen met een tent is.

We aten ons Broodje met uitzicht over de haven en zagen hoe alles om ons heen dicht ging en mensen de zaak uit gezet werden. Shit got real.