NYE in Australië - Reisverslag uit Port Macquarie, Australië van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu NYE in Australië - Reisverslag uit Port Macquarie, Australië van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu

NYE in Australië

Blijf op de hoogte en volg Jelle & Janette

01 Januari 2020 | Australië, Port Macquarie

Op oudjaarsdag hebben we rustig de spullen ingepakt, een bananenpannenkoekje op de barbeque gemaakt voor het ontbijt en naar Port Maquire gereden. Eerst even wat boodschapjes gehaald voor de komende dagen en wat cider om oud en nieuw mee te vieren. Radler komen we hier niet echt tegen, bier houdt Jelle niet echt van en cider is daarom een goede ontdekking. We hadden een mini plekje op een overvolle camping aan het strand en als eerste besloten we een stukje te wandelen en het koala ziekenhuis te bezoeken.

Koalas zijn voor eten afhankelijk van bepaalde bomen. De dieren bewegen zich langzaam voort wat soms voor aanrijdingen zorgt en bij brand klimmen ze hoog in de bomen. Als branden in het begin van het seizoen zijn, dan zijn dit koude vuren die niet zo heftig zijn en niet hoog komen waardoor ze veilig zitten in de boomtoppen. De vuren nu zijn heet en heftig wat voor een hoge sterfte zorgt maar ook voor brandwonden of gebrek aan voedsel. Het koala ziekenhuis schiet hierbij ten hulp, in de bossen plaatsen ze mobiele waterpunten en in de opvang verlenen ze zorg. De koalas met brandwonden zitten op de intensive care en waren niet zichtbaar voor het publiek maar hoog in de bomen zaten er een aantal die niet verwond zijn geraakt maar waarvan het leefgebied te klein is geworden. Ook hebben ze meerdere permanente bewoners, dit zijn koalas die niet meer terug geplaats kunnen worden doordat ze bijvoorbeeld blind zijn of beschadigde poten hebben.

Na de koalas zijn we naar het strand gegaan voor een oudjaarsduik.. Maar we waren zo weer het water uit. Koud! Het was vandaag koud, het is namelijk niet eens 30 graden en er stond een mega wind. Ook hielp de hoeveelheid aankomen drijvende kwallen niet mee. Dus een wandeling op het strand en het zwembad van de camping maar in.

Oud en nieuw hier is anders dan in Nederland, naast dat het hier erg warm is is er ook niet al dagen knallend vuurwerk. In Australië doen ze aan vuurwerkshows, maar dit jaar op veel plekken niet. We zouden hier ook een mooie show krijgen, dat was een van de redenen om hierheen te gaan maar door de droogte en harde wind is deze afgelast. Deze combinatie kan namelijk leiden tot nieuwe branden en een andere reden voor het annuleren van de vuurwerkshows in diverse steden kwam voort uit het feit dat lokale overheden niet genoeg geld hebben om de brandweermannen te betalen, maar wel geld hebben voor vuurwerk. Wij hebben er uiteraard ons eigen feestje van gemaakt met een lekkere maaltijd met een cider en tegenover de open keuken was een gezin een soort optreden aan het doen. Leuk! Op de camping was het overal gezellig, mensen maken er ook hier een sociaal feestje van en om middernacht stonden wij op het strand en moesten we zelf de tijd in de gaten houden want er ging geen vuurwerk af om stipt 12 uur.

Happy new year