Perm 36 en de Perm regio - Reisverslag uit Perm’, Rusland van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu Perm 36 en de Perm regio - Reisverslag uit Perm’, Rusland van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu

Perm 36 en de Perm regio

Blijf op de hoogte en volg Jelle & Janette

10 Juli 2019 | Rusland, Perm’

Na Moskou zette we onze reis voort naar Perm. Vanuit toeristisch oogpunt geen logische keuze, de meeste mensen gaan naar Kazan na Moskou omdat dit ook een erg mooie stad zou moeten zijn. Op de trein stapte ook vrijwel geen backpackers in, maar de medewerkers waren wel echt goed ingesteld op toeristen. Ze hebben van die machientjes met de treintijden en een vertaal app!

Waarom dan Perm vraag je je wellicht af? We wilden naar Perm 36 een voormalig Gulag Kamp en een kamp dat tot ver in de jaren 80 fungeerde als een kamp voor politieke gevangen. Het oorspronkelijke plan was om daar zelf met een aantal lokale bussen heen te gaan, maar op Google lazen we verhalen van mensen dat dat toch niet altijd handig was. Dus besloten we een gids met auto in te huren. Azat haalde ons om 10:00 op en vertelde honderduit over Perm de stad en de regio en volop over de historie (positief en negatief). De hele ervaring was echt uniek en hoewel dit echt niet vergelijkbaar is met een aantal voor ons bekende kampen qua grootte, is het alsnog erg indrukwekkend om daar rond te lopen. Azat nam ons daarna mee naar een lokaal vrouwenklooster waar we een rondleiding hebben gehad en we kregen nog een super Russische maaltijd onderweg. Naast deze activiteit hebben we ook rondgekeken in Perm zelf, geen echte mooie stad maar wel tof om een compleet andere stad te zien. Het voelt veel kleiner aan dan Moskou maar ook dit is een van de grootste steden van Rusland! En dan nu? Op naar Kungur morgen in de vroege ochtend.

Foto’s bij de blogs volgen laten in verband met gebrek aan degelijk internet hier in Perm.

• 10 Juli 2019 - 04:01

Johanna :

Hallo avonturiers wat goed te lezen dat jullie zo actief zijn. Ik heb eens opgezocht waar Perm ligt en dat is een heel eind Rusland in. Het is iedere keer leuk om iets van jullie te lezen. Hier is het vandaag wat minder mooi weer. Morgen ge ik de eerste courgettes eten. Geniet van jullie trip

• 10 Juli 2019 - 05:30

Sierd:

Lieve Janette en Jelle,

Een goede keuze om met een gids een kamp en klooster te bezichtigen. Zo te lezen indrukwekkend om geconfronteerd te worden met de zeer kwalijke kanten van een dictatoriaal regime.
    Inderdaad steeds fijn om iets te lezen over jullie ervaringen.
    Liefs,

Sierd

• 10 Juli 2019 - 05:39

John En Anja:

Vanuit Almen aan het Twentekanaal (-: geweldig om zoo goed op de hoogte te worden gehouden van jullie belevenissen, al snappen we goed dat het masr een deel van het verhaal is. Indrukwekkend.... xx van ons

• 11 Juli 2019 - 18:44

Bas :

Wat gaaf en mooi de foto's zo. Zo krijgen we toch wat mee van jullie geweldige het is. Hier in Vathorst gaat het goed. Zaza stond vanavond mij op te wachten. Bij binnenkomst heftig gemauw want ze kreeg deze keer wat later eten en dat moet je natuurlijk kenbaar maken dat het niet wenselijk is. Verder gaat het lekker.