Yambuk naar Cape Jeffa - Reisverslag uit Portland, Australië van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu Yambuk naar Cape Jeffa - Reisverslag uit Portland, Australië van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu

Yambuk naar Cape Jeffa

Blijf op de hoogte en volg Jelle & Janette

11 Januari 2020 | Australië, Portland

Vandaag hebben we bijna tot de wekker geslapen na een stormachtige nacht. Als eerste gingen we naar Tyrendarra Indigenous Protected Area omdat er helaas een brand is geweest in Budj Bim National Park. Deze gebieden lijken een beetje op elkaar omdat ze beide veel lava blokken hebben maar qua cultuur is waar wij waren leerzamer. We waren de enige die dit gebied op dat moment bezochten en we zagen hele kuddes kangaroes, erg bijzonder. Op deze plek is ook een gedenkplek voor de genocide die hier in Australië heeft plaats gevonden. De kolonisten hebben opzettelijk hele stammen vermoord om bezit te krijgen over vruchtbaar land. Gelukkig zien we op veel plekken dat Australië en instanties zich afkeren tegen deze geschiedenis en spijt betuigen. Dat neemt echter niet weg dat dit voor hele groepen mensen nog behoorlijke littekens heeft achter gelaten en dat er bij bepaalde stammen helemaal niemand meer over is. Een terugkerend thema tijdens onze reizen hoe mensen vanuit de westerse wereld gruwelijkheden hebben veroorzaakt bij oorspronkelijke bewoners, je vraagt je soms wel af wat voor grootheidswaanzin onze voorvaderen van de westerse wereld wel niet hadden. Toen we weer in de auto zaten, zagen we ineens een Koala de weg oprennen en we moeten bekennen dat ze sneller zijn dan wij dachten. Gelukkig bereikte de Koala veilig de overkant en konden we verder naar Portland waar we met een trammetje door de stad hebben gereden en het tram Depot hebben bezocht. Een leuk klein kustplaatsje met een prachtige vuurtoren iets verder op genaamd Cape Nelson. Na dit bezoek zijn we weer in de auto gestapt want we moeten nog even een stukje en dan gaan we morgen naar Adelaide.