Overal zand - Reisverslag uit Fraser Island, Australië van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu Overal zand - Reisverslag uit Fraser Island, Australië van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu

Overal zand

Blijf op de hoogte en volg Jelle & Janette

23 December 2019 | Australië, Fraser Island

De reis naar Rainbow Beach was lang, maar erg mooi. We kwamen iets na zes uur aan bij Inskip Point een camping van het nationale park. Hier zijn geen medewerkers en is het dus zelf uitvogelen waar je gaat staan. Je kan hier op hier op heel veel verschillende velden gaan staan, maar het meeste was mul zand. Wij vonden een minder mul zand stukje en zaten ook vlakbij het strand. Na het opzetten van de tent hebben we heerlijk over het strand gewandeld en Fraser Island van een afstandje bekeken. Hoewel er dus geen formeel regel gebeuren is op deze camping is de sfeer heel gemoedelijk en veel gezinnen zijn hier met enorm veel spullen heen gekomen om de kerst te vieren. Wij hadden ook hele leuke buren van wie we stoelen mochten lenen. Het plekje waar wij stonden was midden tussen de bomen dus qua schaduw perfect.

De volgende ochtend stonden we vroeg op en na een ontbijtje liepen we naar de rotonde waar we door onze chauffeur voor de dag opgehaald zouden worden. We gingen met een groep in een grote 4x4 bus. Eerst gingen we de veerpont op en daarna begonnen we aan onze rit. Fraser is een mega eiland en volledig van zand en het regenwoud hier groeit dus ook in de mulle zandgrond, best bijzonder zeker omdat dit de enige plek ter wereld is waar regenwoud op zandgrond groeit. Onze bus reed redelijk soepel over het strand, maar ons autootje had dit zeker niet gered. We reden langs een bosbrand die inmiddels bijna over was en de chauffeur vertelde verhalen over het eiland. Na de thee pauze gingen we verder het strand op en zagen we een Dingo. Dit is een wolfachtige maar lijkt ook een beetje op een hond. Dit zijn wilde dieren die kunnen aanvallen en doordat mensen ze soms voeren, kunnen ze agressief zijn. Daarna kregen we de mogelijkheid om met een vliegtuigje over Fraser te vliegen. Nou, dat wilde Jelle en ik wel! We zagen vanuit ons kleine vliegtuigje Eli Creek, het scheepswrak, zand duinen en een meer in de vorm van een vlinder. Dit is een bijzonder meer omdat je deze alleen vanaf de lucht kan zien want er leiden geen wegen of paden heen. Na te zijn geland, sloten we weer aan bij de groep en gingen we bij het gekleurde zandduinen kijken en daarna het wrak maar dan vanaf de grond.

Na de lunch gingen we het binnenland in en die wegen zijn echt niet heel goed. Met veel gehobbel kwamen we aan bij een prachtige beek waar we een wandeling hebben gedaan. Als afsluiter gingen we naar Lake MacKenzy, een prachtig blauw meer. Fraser Island is een heel bijzonder en erg mooi eiland maar hier rijden lijkt ons nog wel een uitdaging, dus we waren blij met onze bus. Na terugkomst op het vaste land bleek dat onze bus enorm veel olie verloor en deze kon dus niet meer verder, inmiddels waren wij al wel bij onze camping na een fantastische dag.

We hebben uiteraard ook nog gewandeld op Rainbow Beach wat zijn naam dankt aan de gekleurde zandduinen. Tijdens de wandeling spoelden er hele kleine blauwe kwalachtige beestjes aan en genoten we van het uitzicht. Na het strand hebben we nog even bij een beek gekeken en daarna was het al weer tijd om door te trekken naar ons plekje voor kerst!

• 26 December 2019 - 12:51

Renske Smit:

Zo leuk en herkenbaar! Al jullie verhalen maken dat ik weer terug wil! Geniet er nog maar lekker van. Fijne 2de kerstdag! X

• 26 December 2019 - 18:02

Anja:

Onvoorstelbaar gewoon en prachtig!
    Wij hebben net heeeerlijk gewandeld, met Sierd/Anja en Anke/Herman, op de Mokerhei; tja....
    "Gezegende kerstdagen" en alle goeds voor 2020!