Chillen in het zuiden - Reisverslag uit Don Khonlet, Laos van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu Chillen in het zuiden - Reisverslag uit Don Khonlet, Laos van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu

Chillen in het zuiden

Blijf op de hoogte en volg Jelle & Janette

21 Oktober 2019 | Laos, Don Khonlet

Onze laatste stop in Laos was Don Khone in het gebied dat men 4000 Islands noemt. Het zijn er uiteraard niet zoveel, maar er zijn daar wel enorm veel eilandjes. Er zijn drie eilanden waar de meeste toeristen heen gaan waarvan 1 hele grote waar niet veel te doen is en verderop twee eilanden die met een brug verbonden zijn. Don Det schijnt het party island te zijn en Don Khone het rustigere eiland met bezienswaardigheden. Vanuit Pakse hadden we een gezellige bus naar deze plek toe. Bij de haven ging iedereen naar Det en wij met z’n tweeën naar Khone, de rustige plek.

Inchecken was weer een heel avontuur want de kamer matchde niet met de booking.com omschrijving en dus na anderhalf uur kregen we ons geld terug en checkte we elders in. Een super gave plek met uitzicht op de Mekong. Savonds regelde we met een mannetje twee tours voor de dag erna, een naar de dolfijnen en een naar de grote waterval en we boekte een bus ticket tot de grens. Verder hebben we deze dag weinig gedaan want even een break tijdens een lange reis is ook fijn.

De ochtend daarna stonden we om 7 uur bij het kantoortje van ons mannetje en hij stond al klaar om ons met een motor met een soort Tuktuk zijspan naar de zuidkant van het eiland te brengen. Wat vroeger de oude spoorbaan was, is tegenwoordig een onverharde weg met veel hobbels. Een prachtig ritje langs rijstvelden en huisjes. Op het zuidelijke puntje stond nog de oude Franse locomotief. Bootje in en op naar de dolfijnen en inderdaad ze waren er. We hebben ruim een halfuur naar ze zitten kijken vanaf een eilandje. Zo gaaf! Maar tegenwoordig zijn er nog maar vier en helaas zal deze groep dolfijnen hier in de toekomst ook verdwijnen.

Terug bij de haven stond ons mannetje op ons te wachten en ditmaal met zijn dochtertje. Samen gingen we weer terug naar ons hotel. Hij vroeg of we de trip van die middag een dag konden verplaatsen want de man van de boot had een enorme kater..geen probleem zeiden we. De avond ervoor was het de feestavond om het einde van de regenperiode te vieren. Dit wisten we, maar wij hadden geen zin in een dikke party. We hadden er immers ook al een paar meegemaakt dus het was wel goed zo. De rest van de dag dus lekker relaxt gedaan en savonds gegeten met twee meiden uit Zuid-Afrika die we in de bus hadden ontmoet.

De dag erna weer rustig aan gedaan tot het tijd was om de boot te pakken naar de grote waterval. Een spannend boottripje met de vele draaikolken en stroomversnellingen maar super gaaf! De waterval was niet hoog maar wel heel erg bijzonder. Er is op dit punt door de vele watervallen geen boot verkeer mogelijk tussen Cambodja en Laos.

Op dit eiland kan je nog wel van alles doen, maar wij vonden in een hangmatje hangen een prima tijdsbesteding ;).

Dit maakt voor ons een eind aan Laos en hierbij onze tips:

- Luang Prabang is echt super leuk, cultuur, natuur, gezelligheid en lekker eten

- het eten hier is minder spectaculair wellicht ten opzichte van vietnam...maar zeker de moeite waard.

- bezoek in elk geval een aantal tempels, deze zijn heel anders dan in de andere landen die we gezien hebben

- realiseer je dat dit echt een arm land is en dat dat culturele shock kan opleveren

- Vang Vieng is niet alles wat het lijkt

- probeer zoveel mogelijk lokaal te regelen en maak contact met de lokale bevolking

- huur een auto en ga lekker zelf op pad

- Bolovan is echt super mooi

Inmiddels hebben we meerdere landen gehad en hebben we het er eens over gehad wat was de nummer één en we dachten laten we dat lijstje eens met jullie delen. Voor Jelle is zijn volgorde:

China

Mongolie

Vietnam

Laos

Rusland

Ik twijfel nog of ik Laos of Vietnam nou leuker vind. Vietnam is diverser maar de mensen in Laos vind ik veel vriendelijker.

Voor wie zich afvraagt hoe onze gezondheid na bijna 4 maanden reizen is...

Die van Jelle nog altijd top, op wat schrammen en muggenbulten na is hij onverwoestbaar. Ik kan inmiddels mijn arm weer redelijk gebruiken dus dat gaat goed, mijn knie is ook wel weer redelijk okay. En de rest gaat het eigenlijk allemaal heel goed. We letten met eten wel op, maar drinken gewoon drankjes met ijsklontjes, eten gewoon salades, poetsen onze tanden met kraanwater en eten gewoon bij lokale tentjes. Allemaal dingen die soms afgeraden worden, maar voor ons onderdeel van de lokale cultuur zijn. Ik vermoed dat onze weerstand nog nooit zo top is geweest als nu want in Azië zo Rob de Geus overal niet gelukkig van worden want overal is een gebrek aan goede hygiëne . Een ding is zeker er is geen gebrek aan vriendelijkheid, behulpzaamheid, activiteiten en goed en lekker eten.

• 24 Oktober 2019 - 12:32

Anja:

Wat geweldig toch dat jullie ons zo goed op de hoogte houden en veel met ons delen. Het is heerlijk om een beetje mee te kunnen reizen, dank! We genieten van de foto's en teksten.
    Gelukkig dat jullie overal gezond bij blijven, itt alle reizigersadviezen.... Houden zo!