Lekker zwemmen - Reisverslag uit Mutarnee, Australië van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu Lekker zwemmen - Reisverslag uit Mutarnee, Australië van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu

Lekker zwemmen

Blijf op de hoogte en volg Jelle & Janette

19 December 2019 | Australië, Mutarnee

Op weg naar Paluma hebben we in Mission Beach geluncht. We verbazen ons keer op keer dat zoveel picknick plekken barbecues hebben, dit kunnen wij dus ook prima een keer gebruiken. Dit keer was de lunch een broodje met daarnaast watermeloen. Die hadden we namelijk net langs de weg gekocht. Na de lunch hebben we hier nog een wandeling gemaakt voor we door zijn gereden naar onze camping. Ook op deze camping stonden weinig mensen en dus hadden we ruime keuze qua kampeerplek. We zochten een schaduwplekje op en bekeken even wat we allemaal konden doen hier. De dag erna gingen we het natuur gebied eens even onderzoeken en we begonnen daarbij met een wandeling naar Jourama Falls. Helaas zit hier niet zoveel water in, maar even verderop was er zat water om van te genieten. Eerst gingen we naar de slides, een soort van waterval met bakken om in te zwemmen en uiteraard met allemaal vissen. Daarna zijn we naar paradise hole gegaan, een prachtige plek waar het echt zwemmen is met een view. Na een dag watervermaak op naar de camping om een plan te maken voor de komende tijd en nog even te relaxen.

Australië heeft op dit moment te maken met een extreme droogte. Vanuit Nederland ontvangen we zo nu en dan berichten of wij niet bij natuurbranden in de buurt zitten. We hebben een app en houden de branden in de gaten, maar alles is wel droog, open vuur is niet toegestaan en het is oppassen voor iedereen. Hier in het noorden doen ze net als bij Kakadu soms stukken vroeg in het seizoen wegbranden. Dit noemen ze koude branden omdat het vuur nog niet heel heet wordt, beter te controleren is en de meeste planten en dieren hier niets aan over houden. Wanneer er een brand is nu, is het zo droog dat het snel en oncontroleerbaar wordt en dat proberen ze wel voor te zijn. Iedereen wacht met smart op regen want beken en meren staan droog en dus is er weinig van waar water kan worden gepompt. Het zou goed zijn als er een bui zou vallen zodat het gras weer groen wordt en er weer water voor iedereen is.