De beste plek om te verblijven - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu De beste plek om te verblijven - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu

De beste plek om te verblijven

Blijf op de hoogte en volg Jelle & Janette

28 Oktober 2019 | Cambodja, Khett Siem Reab

De beste plek waar we ooit hebben verbleven was zonder twijfel bij Be Treed. Onze foto’s doen de plek zeker niet genoeg eer aan dus eigenlijk zou je de aflevering van Floortje in Cambodja even terug moeten kijken. We zullen ons best doen om in deze blog het wel te beschrijven.

We werden in Siem Reap opgehaald door onze chauffeur. Er zijn 3 opties om naar deze plek te reizen waarvan 2 met openbaar vervoer en meerdere overstappen. We spreken geen Khmer en wisten ook niet waar we precies moesten overstappen en dus kozen we voor de luxe optie: privé vervoer. Het eerste stuk rijdt je dan nog over de hoofdweg maar al snel ga je van het asfalt af en rijdt je door kleine dorpjes, natuur en rijstvelden. Op een gegeven moment wordt de weg smaller, de natuur dichter begroeid en komen er smalle houten bruggen die tijdens het regen seizoen niet meer te gebruiken zijn. Nu lag er enkele meters onder ons nog wat water en is het dus moeilijk voor te stellen hoeveel water er precies is in het regenseizoen. Maar de weg wordt dan onbegaanbaar en dan moet je deels lopend je pad vervolgen.

Toen we aankwamen werden we hartelijk begroet door Sharyn. We dropte onze spullen eerst samen met Ben bij ons slaapplekje. Een Treehouse hoog in een mega boom. Geen ramen, gewoon compleet open en een douche beneden.

Daarna was het tijd voor een fantastische lunch. Sharyn zorgt voor de lekkerste vegetarische maaltijden dus dat was een fijne start van ons avontuur hier. Molly de Gibbon kwam ook even kijken bij ons. Molly is door mensen opgevoed en bij Ben en Sharyn gebracht toen ze nog klein was. Tegenwoordig leeft ze met haar vriendje in het wild maar komt ze nog vaak langs omdat ze mensen interessant vindt en mensen eten erg lekker vindt. Na de lunch hebben we heerlijk in onze hangmatten in de boomhut gehangen tot het tijd was om te gaan eten. En alweer een super maaltijd en een heerlijk toetje. Er was ook een stel (hij uit Australië, zij uit Frankrijk) met wie we ook gezellig hebben gekletst. Mijn arm en knie kwamen ook even te spraken en hij vroeg meteen of we ook naar Phnom Phen gingen. Dat is onze volgende stop! Er zit daar een praktijk met Nederlandse fysiotherapeuten en hij was door hen geholpen en zei misschien goed om daar langs te gaan. Dat is inmiddels geregeld en daar later meer over :).

De eerste nacht in onze boomhut was een spannend avontuur. Het is er donker, boven ons bed leeft een familie gecko met eieren en er zijn veel grote spinnen. Ook muggen en daarom slapen we onder een net. Ennn midden in de nacht kregen we bezoek van een vliegende eekhoorn. Hoe vet! Ook waren er veel mieren waarvan de meeste ook bijten.

De volgende ochtend genoten we eerst van een fantastisch ontbijt met pannenkoeken, Franse en Amerikaanse stijl en toast met ei. Daarna zijn we met Sharyn en dochter Djara naar de rivier gelopen. Dit is een hike van 12 km retour. In de rivier lekker gezwommen en de Cambodjaanse kers geprobeerd. Op de terug weg zijn we langs grote oude bomen gelopen. Het nare verhaal is dat ze in een bepaald soort een gat maken en een vuurtje in de boom maken om het sap er uit te laten lopen. Uiteindelijk gaan deze bomen hier kapot door. De stropers kappen dan zo’n boom om en verkopen het hout. Sharyn en Ben doen hun best om de bomen in dit natuurgebied te beschermen en dit soort mensen tegen te houden. Even later zagen we een mannetje hoog in de boom hij was een bepaalde stof van de boom aan het halen. Sharyn heeft met hem gesproken en een foto van hem gemaakt.

Toen we terug kwamen hadden we weer een top lunch en smiddags hebben we lekker in ons hutje ontspannen. Jelle in de hangmat en Ik heb op bed even geslapen. Savonds weer lekker gegeten en Jelle heeft toen ook kennis gemaakt met de baby eekhoorn. Die is door iemand uit het dorp naar Ben en Sharyn gebracht en omdat die niet meer terug kan naar de moeder groeit hij nu op bij dit gezin.

De volgende ochtend hebben we lekker uitgeslapen en is Jelle met Sharyn, dochter Emily and twee Khmer gasten de berg op gegaan. Ze zijn eerst langs een tempel gegaan voordat ze op de berg kwamen voor het uitzicht. Ik heb in die tijd lekker een boek gelezen. Met de lunch kwam Molly weer langs en we hebben denk ik wel 2 uur naar haar zitten kijken. Ben liet ons ook nog een Python zien die gevangen was door mensen uit het dorp. Molly vond de slang in de box ook super interessant dus dat was echt leuk om te zien. De pauwen waren overigens ook behoorlijk nieuwsgierig dus ook die hebben de slang eens goed bekeken.

Smiddags is Jelle ook nog op de zipline geweest en hebben we daarna weer met lekker gegeten, dit keer met de Khmer mannen en 2 Italianen. Savonds hoorde we allerlei dieren, vermoedelijk de grijze langur en ook de herten. Toen ik ging kijken of ik ze vanuit onze hut kon zien zag ik de eekhoorn langs vliegen. Wat een spectaculaire plek! En dan heb ik nog niet eens vermeld dat we twee ochtenden hebben ontbeten met een groep apen op een paar meter afstand.

In de korte tijd die we er waren hebben we veel geleerd over het werk dat Ben er met zijn team doet. Ze vinden enkele dag tientallen vallen die ze verwijderen. Er mag in dit gebied niet gejaagd worden, maar toch gebeurd het. Helaas raken veel dieren waarom onder bedreigde dieren hierdoor gewond. Ook kwam de sherif van het gebied langs om een aantal van de in beslag genomen geweren en zaagmachines op te halen. Cambodja had ooit veel meer jungle maar veel is inmiddels verdwenen door de houtkap en ook veel dieren zijn verdwenen uit de bossen zoals olifanten, tijgers en beren. Het is een bijzonder project wat inmiddels hun thuis is geworden en hopelijk lukt het hun om dit deel van de jungle te behouden.

• 31 Oktober 2019 - 14:08

Johanna:

ik heb de aflevering van Floortje bekeken e het idee dat jullie in die boomhut slapen met dat luik in de vloer is bijna onwerkelijk wat een avontuur
    Het is daar prachtig ik kon me bijna voorstellen dat jullie daar liepen.
    En wederom prachtige foto's