Cradle mountain - Reisverslag uit Tasmania, Australië van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu Cradle mountain - Reisverslag uit Tasmania, Australië van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu

Cradle mountain

Blijf op de hoogte en volg Jelle & Janette

20 Januari 2020 | Australië, Tasmania

Cradle mountain is een bijzonder mooie plek vol met wild. Nu hebben wij daar niet reuze veel van gezien in het wild omdat de meeste dieren naar buiten komen als wij naar binnen gaan. Helaas zie je overal in tasmanie wel dode dieren langs de weg en is het advies om tussen schemer en zonsopkomst echt goed op te letten. Een van de dieren die we echt wilde zien was de Tasmanian Devil die alleen hier nog voorkomt en dus gingen we naar Devils@Cradle waar ze er heeeel veel hebben. Dit is een particuliere organisatie die samenwerkt met de overheid en meewerkt aan een broedprogramma voor deze dieren enerzijds in gevangenschap anderzijds ook met als doel om nieuwe duivels uit te zetten in het wild. Deze kleine diertjes worden met uitsterven bedreigd door een tumor die als een infectie kan worden doorgegeven. Doordat er zoveel insest is zijn de DNA profielen van de dieren zo gelijk dat de tumor cellen zich gewoon verspreiden. Bij deze opvang zijn alleen gezonde duivels en die kun je dus goed bekijken. Ze waggelen als mopshondjes, galloperen als paarden, schreeuwen alsof de duivel in ze zit en hebben een kaaksterkte vergelijkbaar met een krokodil. Ze lijken misschien op honden maar ze hebben meer overeenkomsten met een kangeroo. Daarnaast hadden ze nog twee soortgenoten die ook het niet goed meer doen in het wild door de toename van katten. En ze hadden een tweetal wombats en meerdere rondhupsende wallabies. Je begrijpt het al, een leuk bezoekje.

De dag erna hebben we gewandeld in het park. Jelle zou naar de top van Cradle Mountain gaan en samen zouden we naar Marion's Lookout waarna ik de dove lake circuit zou lopen. Helaas word ik nog altijd beperkt in wat wel en niet lukt met mijn knie en de portie kou en het klauteren omhoog was te veel. We hebben bij de Lookout wat gegeten en gedronken. Het is hier prachtig en deze staat ook op ons lijstje om nog eens naar terug te gaan maar dan om de zesdaagse Overland Trekking te doen. Jelle maakte zich wat zorgen of ik zelfstandig naar beneden kwam langs de stenen met ijzeren kettingen en die kwam dus mee naar beneden. Na wombat pool hebben we gedag gezegd en is Jelle langs dove lake Gelopen en heb ik de bus terug naar de camping gepakt. In dit natuurpark hebben ze shuttles ingezet om auto's te weren en deze mogen het park tijdens shuttle uren dan ook echt niet inrijden. Best handig.

Na een warme douche ben ik gaan rusten en even later was Jelle al weer terug. Hij had een mooie wandeling gehad en had zelfs ook nog wat wildlife gespot zoals een mega egel genaamd mierenengel en wombats. We hebben samen lekker gegeten en zijn op tijd gaan slapen.

• 01 Februari 2020 - 10:06

Manon:

Wat een schitterend gebied en foto's!
    Goed beschreven avonturen!
    Vervelend dat je toch nog beperkt bent door je knie, maar zo'n aanpassing in het programma is gauw gemaakt.
    Hug!