Slinger wegen op Coromandel - Reisverslag uit Tairua, Nieuw Zeeland van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu Slinger wegen op Coromandel - Reisverslag uit Tairua, Nieuw Zeeland van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu

Slinger wegen op Coromandel

28 Juli 2020 | Nieuw Zeeland, Tairua

Er is zo ontzettend veel te zien in Nieuw-Zeeland en vanaf de kronkelende wegen zien we ook heel wat van de ‘cultuur’ hier. Huizen zijn hier echt anders dan in Nederland. De meeste hebben een bouwstijl van een vakantiehuisje van hout ergens in het bos...alleen dan het formaat groot. Isolatie en bouwen voor de toekomst is hier nog niet echt iets. De standaard is nog altijd de hout kachel voor verwarming, de gasflessen tegen het huis voor het koken en warme water en de Electra kabels hangen boven de grond. Dat is ook allemaal niet zo gek als je constant te maken hebt met verzakkingen, aardverschuivingen, aardbevingen en overstromingen. Nieuw-Zeeland is niet het land waar de natuur simpel en stabiel is ;). Dit is ook het land waarbij niet iedereen even netjes rijdt. Jongeren hangen savonds met drank op rond in auto’s waarbij ze donuts draaien en overlast veroorzaken. Drank achter het stuur zie je overal wel eens terug, gewoon rijden met je bierflesje. We hebben inmiddels enkele auto’s op de kop of op z’n kant gezien met hulpdiensten erbij en nog veel meer wrakken in bermen...soms ook meerdere meters de diepte in. On the road in New Zealand is minder doordacht voor sommigen. We hoorden dat de locals altijd de toeristen de schuld gaven en daar zijn er nu veel van weg maar het aantal ongelukken ligt gelijk aan vorig jaar...

Na ons mooie plekje aan het strand trokken we weer verder over de kronkel wegen van Coromandel. In Opoutere liepen we door het duingebied en over het strand waar we de Dotterel vogel zagen, het is maar een klein vogeltje en we hadden er nog nooit van gehoord maar het is best een leuk vogeltje en ook weer zeldzaam. Veel Paden waren in dit gebied dicht en dus reden we naar Pauanui voor uitzicht over de Coromandel. Een stijle wandeling over de kop van dit stukje land met uitzicht op Tairua.

In Tairua parkeerden we de camper en gingen we te voet de stad in. We liepen de historische wandeling en basically is dat een wandeling langs plaatsen waar ooit gebouwen stonden...die er nu niet meer zijn. De oude bios, de oude school, de oude zagerij, de oude haven. Hoewel er niets te zien was, was het een mooie wandeling met name de Pépé wandeling langs de golfbaan. Na de wandeling hebben we onze camper weer opgezocht en de zon zien zakken achter de bergen. De dagen vliegen om...morgen weer een dag!