Weg bij de brand - Reisverslag uit Coolac, Australië van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu Weg bij de brand - Reisverslag uit Coolac, Australië van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu

Weg bij de brand

Blijf op de hoogte en volg Jelle & Janette

04 Januari 2020 | Australië, Coolac

Meerdere mensen hebben ons berichtjes gestuurd over of we het nieuws hebben gehoord en of we veilig waren. Lief! We zijn gisteren aan onze reis naar Melbourne begonnen. Via Myall zakte we zuidelijker richting de ring bij Sydney. De snelweg was op de meeste punten nog minimaal 30 km of meer verwijderd van de branden dus naast een soort mist door de rook hebben wij van de branden niets gezien. Sydney waren we zo door, het verkeer was er wel wat drukker en bij de benzine pomp waar wij gingen tanken was er het een en ander niet meer verkrijgbaar maar wij gingen met een volle tank en schoongelapte raampjes weer door. Even onder Sydney hebben we een broodje op en gingen we verder naar Coolac, ons halfway point. Naarmate we het land verder inreden nam de 'mist' toe. Eenmaal op de camping vonden we een prachtig plekje in de schaduw want het was er 42 graden bij aankomst. We werden vriendjes met de honden en genoten van alle vogeltjes om ons heen. Ook hier is alles droog en het blijkt hier al ruim 2 jaar niet geregend te hebben. Kan je je dat voorstellen? Twee jaar lang geen regen? Dit is overigens wel het standaard verhaal wat we overal horen want veel gebieden regende het tot twee jaar toe wel gewoon en toen ineens kwam er niets meer en dat zorgt voor een heel droog en brandbaar landschap. De eigenaren van de camping waren ook net thuis, zij moesten evacueren van hun vakantieadres langs de oostkust en zij vertelde over de asregen en de vuren. Zij waren blij thuis te zijn! Het zou vermoedelijk ook druk worden op de camping omdat veel mensen vanuit de in de buurt liggende heuvels ook moeten evacueren en ook verwachtten ze mensen van de oostkust. Mensen die vanaf de kant van Melbourne kwamen vertelde dat er alleen maar meer rook komt naar mate we verder zullen rijden. We werden sochtends al vroeg wakker door de vogels en besloten maar op te staan en aan de dag te beginnen. We moesten langs een aantal brandgebieden waarvan er 2 niet onder controle zijn, deze hebben de klasse geel. Degene waar we het dichtstbij kwamen ligt overigens nog altijd 15 km van de snelweg. De Fires Near Me app heeft 4 klasse voor de branden:

Wit, niets aan de hand of net nieuw

Blauw, onder controle maar blijf op de hoogte

Geel, niet onder controle maak plannen hoe je jezelf en je naasten in veiligheid kan brengen indien de situatie verergerd

Rood, niet onder de controle en wegwezen

Al snel reden we in een mist van rook maar het zicht was nog wel prima. De buiten temperatuur liep wel op naar 43 graden buiten, gelukkig hebben we airco. Na enkele honderden kilometers al in de mist gereden te hebben, reden we in een roadblock. Naast de snelweg was een brand uitgebroken en het vermoeden is dat deze de snelweg over zal springen en het dorp in zal gaan. Langs de benzinepomp zagen we de brandweer zich opstellen en de politie was druk met ons weg van de plek te sturen. Op de achtergrond een mega rookwolk, maar geen vuur. Even later konden we de snelweg weer op en zagen we achter ons de rook toenemen. Enkele kilometers verder daalde de temperatuur naar 19 graden. Met zo'n twee uur zullen we hopelijk aankomen in Melbourne.

• 04 Januari 2020 - 09:50

Johanna:

inmiddels heb ik een app gehad dat jullie in Melbourne zijn aan gekomen
    Fijn dat jullie ons goed op de hoogte houden,nog fijner is het dat jullie veilig zijn
    Dikke knuffel en nog veel plezier

• 04 Januari 2020 - 14:07

• 04 Januari 2020 - 14:07

• 04 Januari 2020 - 14:06

• 05 Januari 2020 - 13:33

Manon:

Ik leef onwijs mee met Australië en ik ben heel blij te horen dat jullie veilig zijn! Als het goed is, regent het al in Australië!
    Knuffel!