Wat houdt de lock down in? - Reisverslag uit Oamaru, Nieuw Zeeland van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu Wat houdt de lock down in? - Reisverslag uit Oamaru, Nieuw Zeeland van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu

Wat houdt de lock down in?

Blijf op de hoogte en volg Jelle & Janette

28 Maart 2020 | Nieuw Zeeland, Oamaru

Lockdown in NZ, wat is dat nou? Vanuit Nederland krijgen we soms te horen....oh dus jullie hebben nu ook wat wij hebben...niet helemaal...

Het is een stuk strenger dan in Nederland want hier kunnen we echt geen uitstapjes doen naar de bouwmarkt, het strand of een natuurgebied.

Wij vormen met zn tweeen een isolatie-bubbel, ieder ander moet op minstens 2 meter afstand blijven. Een bubbel hier beperkt zich slechts tot met wie je in een huis woont.

Je mag wel naar buiten voor essentiële boodschappen bij de supermarkt of apotheek...en je mag naar buiten om te bewegen. Dit alles wel in een radius van enkele kilometers om je huis heen. Woon je in de buurt van het strand, dan mag je daar wel wandelen mits je afstand bewaard. Het gebruik van de auto wordt afgeraden en is alleen als je niet lopend je boodschapjes kan halen of als je een essentiële baan hebt. Even naar een ander dorp of stad? Nope, er zijn roadblocks en het leger is ook actief. Dit alles om twee redenen:

- inperken van besmettingen

- risico vermijden dat iemand een hulpdienst nodig heeft door een ongeluk of pech. Surfen, hiken, mountainbiken etc. mag dus voorlopig ook niet.

Overigens mag je als je 60+ bent helemaal je huis niet uit en ook geen bezoek ontvangen. Oppassen op de kleinkinderen is ook echt verboden, maar dat was al zo’n twee weken.

Eten afhalen of bezorgen gaat hier ook niet want alleen de supermarkt is open en daar mag maar 1 van ons naar binnen.

Niet helemaal hetzelfde als in Nederland dus ;)

Op dit moment zijn hier nog geen doden. Zijn er 451 mensen besmet, maar ook weer 50 genezen. We gaan zien of de komende tijd deze strenge aanpak gaat helpen.

We gaan in elk geval een stuk minder meemaken de komende tijd, maar we beleven nog zat. Zo zijn we samen begonnen aan Yoga en dat is voor Jelle best nieuw, trainen we onze spiertjes en hebben we ontdekt dat samen sporten best leuk is en lopen we rondjes door de buurt.

Mocht je nou meer willen weten over iets, laat het dan weten want dan kunnen we er een leuk blogje van maken.