Zomer gevoel in Whangamata - Reisverslag uit Whangamata, Nieuw Zeeland van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu Zomer gevoel in Whangamata - Reisverslag uit Whangamata, Nieuw Zeeland van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu

Zomer gevoel in Whangamata

Blijf op de hoogte en volg Jelle & Janette

27 Juli 2020 | Nieuw Zeeland, Whangamata

We reden Waihi in, een grote plaats met veel drukte vanwege de mijnwerkzaamheden. Aan de rand van het centrum ligt een mega pit waar je ook een rondje omheen kan lopen. Het is een soort rechthoekige bak die heel diep is. In het stadje zelf vonden we een Duitse bakker en dat betekent brood! Vers brood! We kochten daarom twee broden om lekker van te smullen. Een bakery hier is niet echt wat wij bij een bakker zouden bedenken... je kan er wel gebakjes kopen en daar een gebakje eten met een koffie, daarnaast verkopen ze er de eenpersoons hartige taartjes. Tot hier kunnen we er wel inkomen maar de volgende producten associëren we niet met een bakker of wellicht inmiddels wel:

Milkshakes

Patat

Burgers

Andere ongezonde maaltijden.

Met het gekochte brood gingen we verder de peninsula op. Ook hier is het heuvelachtig en ontzettend groen. De weg kronkelt steeds dichter naar de kust en einde van de middag kwamen we aan in Whangamata. We vonden een mooi plekje aan het strand. De volgende ochtend reden we naar de Wentworth Falls. Zoals vaak moesten we een stukje onverhard tot we bij een bruggetje aan kwamen. Niet een gewoon bruggetje...nee een die gebouwd is waar het water overheen loopt en waar je dus met je auto de beek door moet. We schatten de diepte in op iets te diep voor onze camper en dus parkeren we voor het bruggetje. Er zat maar één ding op. Tevas aan en erdoorheen lopen. Eenmaal aan de overkant de voeten weer drogen en op naar de waterval. Nieuw-Zeeland heeft ontzettend veel watervallen en ook deze was weer erg mooi. De waterval valt in twee delen van 20 meter naar beneden. Na de waterval reden we weer terug naar waar we geslapen hadden want gisteren was er een kayak verhuur en dat wilden we vandaag ook wel doen. De zon scheen en het is hier prachtig dus waarom niet?

De hoofdreden was overigens het eiland vlak voor de kust. Dit is een oude vulkaan en het eiland heeft daarom een donut vorm maar heeft ook 1 tunnel! Dus met een kayak of op een sup kan je de vulkaan in peddelen. In de vulkaan is een strandje en dit is een beschermd gebied voor vogels dus erg speciaal voor de locals. Wij wilden dit ook wel van dichtbij bekijken en dus pendelden we tegen de stroming en wind in en konden we binnen de vulkaan even in de luwte uitrusten. Het is er echt heel mooi, we vonden het wat weg hebben van Vietnam door de stenen en begroeiing. In Azië zijn de bergen en begroeiing echt anders en dat was dus een leuke verrassing. Toen we terug peddelden kwamen we nog langs wat zeehonden die lekker lagen te chillen op de rotsen. We kwamen droog aan en borgen de kayak weer op. We ontmoetten nog twee reizigers, hij uit Canada en zij uit Australië, die in 2020 een jaar op reis zouden gaan. Ze zouden een boot kopen in Kroatië en daar de wereld mee overgaan. Maar ja...dat is niet gebeurd en voorlopig doen ze wat wij ook al even gedaan hebben: rondtrekken in Nieuw-Zeeland. Na wat kletsen was het tijd voor een douche en een lekkere maaltijd. Het is hier nog altijd winter en de dagen zijn nog altijd kort maar hier in het noorden is het meer een soort van lente dus dat is erg fijn! Hier hadden ze vorige week overigens ook heftige regen dus het kan hier ook minder zijn ;)