De stad van duizenden tempels - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu De stad van duizenden tempels - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu

De stad van duizenden tempels

Blijf op de hoogte en volg Jelle & Janette

29 November 2019 | Myanmar, Pagan

Bagan is eigenlijk drie steden vol tempels. In dit gebied staan zo’n 2000 tempels, vroeger waren dit er meerdere maar helaas zijn er ondertussen wat in elkaar gestort. Wij kwamen hier aan na bij Mount Popa te zijn geweest. Dus van de relax modus moesten we even omschakelen naar de we willen zoveel mogelijk zien modus.

Omdat we binnenkort naar Australië vliegen en we verrast werden door een behoorlijke grote kamer hebben we hier toch eerst even alles opgeruimd. Tent schoongemaakt, spullen uitgezocht en bekeken of we nog dingen naar huis wilden sturen. Maar we hebben ook gepland hoe we Bagan wilde aanpakken want er zijn zo ontzettend veel dingen te bekijken.

De eerste dag hebben we het noordelijke stuk en oud Bagan bekeken. Met name de Ananda tempel en de grot tempel waren erg bijzonder. Ook was de enige Hindu tempel bijzonder om te zien en hier hebben we ook een uitgebreide uitleg gehad van een lokale vrouw. Ze vertelde dat veel van de schilderingen zwart zijn geworden doordat in eerdere tijden mensen in de tempels soms gingen wonen en door het koken zijn de schilderingen vaak verbrand.

De tweede dag was overigens echt het meest toffe want we begonnen de dag met een luchtballon vaart over de tempels! Als ik er aan denk, krijg ik nog altijd een grote grijns op mijn gezicht. Het was als een sprookje, zo mooi! We zagen de tempels, de zon opkomen en al die ballonnen om ons heen. Het was een hele toffe ervaring die wij zeker iedereen kunnen aanraden.

Daarna hebben we veel tempels nog bezocht waarvan de een mooier was dan de ander. Hier en daar kwamen we bij kleine tempels die niemand bezoekt en dan komt een local de tempel voor je open maken. Hoe tof is dat? De mensen hier zijn sowieso zo ontzettend vriendelijk en lief wat reizen hier een mooie ervaring maakt.

Bagan is een groot gebied, heel anders dan de tempels in Siem Reap (Cambodja) maar zeker ook de moeite waard. Wat ze hier heel tof hebben gedaan is de inzet van ebikes, alle toeristen rijden hierop rond en je kan ze ook echt overal huren.

Hier hoorden we ook het nieuws van de Duitser (eerste nieuws was een Nederlander) die in Hsipaw op een landmijn is gereden, zijn reismaatje was hierbij ook gewond geraakt. Dit was wel even gek nieuws omdat wij hier recent ook in de buurt waren. Inmiddels hebben we gehoord dat veel wandelingen in dit gebied gecanceld zijn en dat nu nog minder mensen er heen durven te reizen. Jammer...zeker gezien het feit dat dit ongeluk gebeurde in een gebied die restricted is voor toeristen. Wij zijn lang niet zo noordelijk geweest en hadden een gids mee die ook aangaf dat het noordelijker gevaarlijk werd. Wij hebben dus geen risico gelopen en zouden er zo weer heen gaan en vinden het dan ook jammer dat zo’n incident meteen zo’n negatief effect heeft die de al arme lokale bevolking financieel zal raken. Uiteraard is dit heel naar wat er gebeurd is, vooral voor de nabestaanden. We snappen alleen niet goed waarom iemand een gebied in gaat wat niet mag en dan ook nog zonder gids en dat het gevolg nu is dat er nog meer toeristen zullen wegblijven.

Vanuit Bagan wilde we met de bus naar Ngapali, helaas werd dit door veel mensen afgeraden vanwege de onstabiele situatie in Rakhine provincie. We besloten daarom te vliegen, we checkte in, kregen een sticker en al snel mochten we boarden. Daarna op naar Heho en naar een korte stop vlogen we naar Thandwe...op naar Ngapali strand!