Northland het land van de Kauri en walvis - Reisverslag uit Whangarei, Nieuw Zeeland van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu Northland het land van de Kauri en walvis - Reisverslag uit Whangarei, Nieuw Zeeland van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu

Northland het land van de Kauri en walvis

Blijf op de hoogte en volg Jelle & Janette

31 Juli 2020 | Nieuw Zeeland, Whangarei

Twee broers konden het goed met elkaar vinden, beide uniek en krachtig. De oudste broer was koning van het bos en de jongste wilde ook een belangrijke rol vertolken maar twee koningen in het bos, dat ging niet. En dus zei de koning, ga naar de zee en wees daar de koning. Dit is het verhaal van de Kauri boom en de walvis. Beide zijn met elkaar verbonden en, zo is ons verteld, voelt de boom hetzelfde als de huid van de walvis. Met regelmaat strand een walvis op de westkust van Northland en het verhaal gaat dat dit komt omdat hij geroepen wordt door zijn broeder de Kauri boom. De Kauri bomen sterven door een schimmel. Dit een Maori verhaal en zowel de boom als de walvis is belangrijk voor de bevolking. De Maori stammen uit het noorden zijn de afstammelingen van de walvis mensen...de mensen die vanuit Hawaiki hierheen kwamen door een walvis te volgen en zo Nieuw-Zeeland te ontdekken. In het zuiden zijn er stammen die zich bijvoorbeeld meer verbonden voelen met de haaien. Overigens is er vanuit de wetenschap geen echte band tussen de walvis en de boom, de walvissen lijken ten hoogte van Northland soms een ‘afslag’ te missen waardoor ze zich vast zwemmen en stranden.

Northland is de regio boven Auckland en het is een regio met veel Maori. Overal zijn de ontmoetingshuizen weer en het is hier net als op de East Cape net even anders. Toen Covid begon op te duiken in dit land werden in dit stuk, en ook bij de East Cape, roadblocks geplaatst door de Maori stammen. Ze wilden geen mensen meer in dit gebied en dat leverde natuurlijk toen wel strijd op met de politie. Het is een arm gebied, en dat is duidelijk zichtbaar. Huizen zijn wat meer vervallen en mensen zijn dakloos. De overheid heeft voor deze winter geregeld dat gezinnen in de bekende huurcampers kunnen wonen. Aangezien er geen toeristen het land meer inkomen waren we genoeg over. Door dit alles heeft dit gebied ook iets een tokkie gehalte.

Vanuit Port Albert reden we naar Whangarei Heads. Jelle ondernam hier een hele klim naar het topje toe voor een prachtig uitzicht. Na deze wandeling reden we naar het AH Reed park vanuit waar je kan lopen naar de Whangarei Falls. Jelle is gek op watervallen en dus worden zoveel mogelijk watervallen aangedaan en ook deze was de moeite waard. De volgende ochtend deden we de Canopy Walk door het park heen voor we nog even Whangarei inreden voor wat boodschapjes. We hebben niet in de stad zelf geslapen want rondom de stad zaten veel freedom camps midden in de natuur en de recensies van degene in de stad...tja die klonken wat crimineel. Maybe next time?

• 07 Augustus 2020 - 14:23

Sierd:

Mooi verhaal over de walvis en de boom.

• 08 Augustus 2020 - 05:44

Manon :

Hoi!

Wat schrijf je toch leuk.
    Het verhaal over de walvis en de Kauriboom brengt je tot leven.
    Liefs!