Start van de surf coast highway - Reisverslag uit Opunake, Nieuw Zeeland van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu Start van de surf coast highway - Reisverslag uit Opunake, Nieuw Zeeland van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu

Start van de surf coast highway

Blijf op de hoogte en volg Jelle & Janette

21 Juli 2020 | Nieuw Zeeland, Opunake

We reden op Highway 45, ook bekend als de surf Highway. In Nieuw-Zeeland geven ze veel snelwegen een naam en het label scenic route en om eerlijk te zijn is het eigenlijk overal wel mooi om te rijden. Vanaf Whanganui was er op het eerste stuk weinig te zien en onze eerste stop was daarom in Hawera waar we een wandeling deden bij Nowell’s Lakes. In de verte zagen we Mount Taranaki, een grote vulkaan en de andere kant op was de zee. Het stadje zelf stelde weinig voor en dus reden we naar Manaia wat bekend staat als de brood hoofdstad van Nieuw-Zeeland. Hier staat de fabriek Yarrows maar in de winkel zelf was geen vers brood te koop, alleen het voorverpakte fabrieksbrood en dus besloten we elders brood te halen. In Manaia staat trouwens ook een groot beeld van broden...een Nieuw-Zeelands dingetje want in veel steden staan er reuzen beelden:

- grote kiwi in Te Puke

- grote via in Taupo

- grote klok in Alexandra

- groot fruit Cromwell

- grote surfer op de golven in Colac Bay

- grote vogel Te Anau

Als je een beter idee wilt krijgen van hoe dit er allemaal uit ziet moet je hier even kijken:

We hebben er al heel wat gezien..

Na Manania reden we naar Opunake en haalden we fish and chips, een must volgens de Lonely Planet. Na de lunch liepen we de Opunake walkway langs de kust, een erg mooie plek en zo nu en dan hadden we ook weer uitzicht op Mount Taranaki alleen de top was nog altijd omgeven met wolken. De komende dagen is er een ‘severe weather watch’ voor deze regio want het gaat behoorlijk regenen.

Die regen begin snachts al en sochtends ging het nog altijd behoorlijk te keer. Daarom bleven we maar even op ons plekje staan want een kustweg met regen en wind is minder prettig. Toen de zon door kwam, was het tijd om wel weer te vertrekken!