Bangkok wereldstad - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu Bangkok wereldstad - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jelle & Janette - WaarBenJij.nu

Bangkok wereldstad

Blijf op de hoogte en volg Jelle & Janette

09 November 2019 | Thailand, Bangkok

De reis naar Bangkok begon weer op een typisch Aziatische manier. Je koopt kaartjes met stoelnummer en in een complete willekeur krijg je andere stoelen. Stoelen voorin gaan altijd naar locals en je behoort te zitten waar bus personeel je wenst te hebben. Eenmaal bij de grens, tassen gepakt en naar het eerste kantoortje voor de exit stempel. We hadden ons papieren visum blaadje (wat ingenomen was) dubbel moeten printen want dat moesten we nu weer inleveren. Tien dollar deed dit probleem doen verdwijnen. Thailand in was easy en een lunch was snel gescoord: sticky rice met kokosmelk en mango. Met z’n 4en in een privé minibus naar Bangkok was niet verkeerd. We haalden nog 1 extra passagier ergens op en om 22:30 belandde we in Bangkok bij Khao San Road. Taxi in en op maar ons hostel waar we vriendelijk werden begroet door een ladyboy. Super kamer, wel met stapelbed maar ja Bangkok was niet cheap dus dit was wat ons budget veroorloofde met een goede rating en locatie.

De eerste ochtend bleken we toch een gratis ontbijt te hebben bestaande uit cereal en toast met thee. Score dachten we! Daarna met de metro naar de start van onze lonely planet wandeling. We startte bij het paleis waar we ontdekte dat mannen hier ook een strenge dresscode hebben. Ik moet al tijden rokken aan, sjaals om etc maar nu werd Jelle gedwongen om een broek te kopen want een korte broek was een no-go. Ken je die olifanten broeken die alle backpackers dragen? Die heeft Jelle nu ook maar dan in een egaal blauw kleurtje. Op naar binnen en het was werkelijk prachtig. De emerald Boeddha is wel wat klein maar wel erg bijzonder. Na het paleis hebben we ons aan een broodje bij Subway gewaagd en hebben we een stuk gelopen langs de amulet market en toen we naar het park bij het paleis liepen belandde we in een theater show. Ten ere van de koning en gratis voor bezoekers. Erg mooi!

Na het theater bezochte we de andere ruimtes met informatie en buiten stonden speciale boten. Daarna met een Tuktuk naar ons hotel en Jelle is toen wat eten gaan halen voor ons. Hij is richting het populaire Jay Fai gelopen en kwam terug met een super lekkere Pad Thai. Op het dakterras hebben we dit gegeten en van het uitzicht genoten. De dag erna hadden we een kook cursus geboekt, we maakte alleen eerst wel een stop bij Wat Pho. Wederom een fantastische tempel met een enorm liggende boeddha. Toen op naar onze kookcursus die gegeven werd door een topper genaamd Ice. Of ik hij of zij moet zeggen weet ik niet goed, had ik moeten vragen maar het was meteen duidelijk dat dit een top middag zou worden. Naast ons deed ook Reli uit Duitsland mee, zij woont ergens tussen Australië en London en heeft ook een behoorlijke reisbug. We begonnen met het maken van verse loempia’s, gevolgd door een pompoen hummus. We leerden een rode curry basis te maken, een soepje, pad thai, pinda saus en de mango sticky Rice. Overigens alles vega(n)! Nu heb ik nog niet veel kookworkshops gedaan maar deze was echt super gaaf! Ik zou de volgende keer in Thailand graag weer een workshop hier doen en zelfs Jelle was enthousiast :). Na de workshop zijn we met Reli naar de bekendere straten gegaan voor drankjes en hebben we reisverhalen uitgewisseld. Altijd leuk om mensen te ontmoeten met een uniek verhaal en een mooie visie op de wereld.

Hoewel je in Bangkok tienduizend toeristische dingen kan doen, zijn wij naar de outlet gegaan om Nike’s voor mij te scoren. Mijn wandelschoenen zijn in de stad wat warm en mijn teva’s zijn net niet stevig genoeg en ik baal al vanaf het begin dat ik toch niet mijn oude Nike’s uit New York in mijn tas heb gedaan. We zijn geslaagd en zijn daarna bij een vegan tentje gaan lunchen met maar liefst 3 toetjes! We konden niet kiezen. Na de lunch zijn we naar de super fancy nieuwe Mall gegaan. Mega groot, maar fantastisch! Hier opzoek naar sporttape, een memory kaartje, sokjes, elastiekjes en een bezoek aan lush. Overal voor geslaagd en als kers op de taart konden we een boot pakken naar Wat Arun! Net voor sluiting gearriveerd om de zonsondergang te zien. Daarna met de boot naar de overkant en gegeten met uitzicht op Wat Arun bij een overpriced restaurant maar soms mag dat een keertje ;). Met de super nieuwe metro terug naar ons hotel om de tassen in te pakken want de volgende ochtend moesten we vroeg op.

Om 7:30 poogde we een Grab te bestellen maar deze taxi besloot dat we maar naar hem moesten lopen en dus een andere besteld. We waren zoals Jelle dat noemt 3 maanden te vroeg op het vliegveld, maar ja we gingen wel vast in de lange rij staan voor de bagage drop. Dichterbij snapten we waarom het zo lang duurde. Iedereen was bij de balie alles nog aan het inpakken om op het juiste gewicht te komen. Bizar! Toen we bijna aan de beurt waren lagen de computer systemen plat waardoor internationale passagiers niet konden worden geregistreerd. Een half uur voor het boarden zaten wij bij de gate. De vlucht was prima, we hadden een budget airline maar wel een gratis maaltijd want die kregen we automatisch bij ons pakket voor de ruimbagage. Een vegan maaltijd dus wij waren beide wel happy :).

Over Thailand kunnen we veel te weinig zeggen, daarom gaan we gewoon waarschijnlijk nog een keerje terug in het voorjaar :).

• 11 November 2019 - 15:04

Anja:

Tjonge nostalgie voor ons; Bangkok. Jammer dat jullie er zo weinig tijd hadden, er is idd heeel veeel te zien en te beleven, overigens ook in de rest van Thailand! Mooie plaatjes, genieten!